S p o t k a n i a
W ramach naszego starokatolickiego ekumenicznego zobowiązania
próbujemy, poprzez spotkania dialogowe, zjazdy i sympozja określić
stosunki |
Miniatura "Zesłanie Ducha Świętego" z XV w. |
W celu określenia stosunku Kościoła
starokatolickiego do rzymskokatolickiego najlepiej wyjść z trzech
apostolskich podstawowych porządków Kościoła : wyznania wiary, ustroju i kultu. Krótko mówiąc : w ich uznawaniu jesteśmy - wyłączając kwestię papiestwa - zasadniczo zgodni z Kościołem rzymskokatolickim. Wspólnie z nim przyjmujemy ekumeniczne symbole wiary i główne orzeczenia starego i Jedynego Kościoła, kanon Pisma Świętego, zasadę wiary, urząd apostolsko-biskupi, dogmat Trójcy Świętej i chrystologiczny. |
Jesteśmy jednak zdania, że późniejsze orzeczenia Kościoła rzymskokatolickiego w sprawach wiary, które dotyczą w głównej mierze problemów urzeczywistnienia łaski, nie odpowiadają we wszystkich elementach tym orzeczeniom podstawowym oraz że nie zawierają one całej katolickiej prawdy. Pomimo, że na II Soborze Watykańskim zwyciężyła , na szczęście, tendencja , iż dogmaty Kościoła należy oceniać według ich ważności i rozróżniać zasadnicze od nie zasadniczych, to jednak w Kościele rzymskokatolickim istnieje w dalszym ciągu niebezpieczeństwo tworzenia obowiązujących dogmatów możliwie we wszystkich, nawet drugorzędnych kwestiach, często opracowanych w najdrobniejszych szczegółach i narzucania ich wiernym jako zasad wiary. Do tego dochodzi fakt przerostu kultu świętych i relikwii, zrutynizowanie i zbiurokratyzowanie życia wiary, surowość i wyłączność prawa kościelnego, a wreszcie często przejawiające się rozpolitykowanie i imperializacja życia kościelnego. Rzymskokatolicka teologia scholastyczna związana jest ściśle określonymi formami myślenia i schematami, które w mniejszym stopniu pochodzą z języka i świata pojęć Biblii, a bardziej ze scholastycznego arystotelizmu ugruntowanego przez Tomasza z Akwinu (zm. 1274 r.), którego doktryna jeszcze w 1879 r. była urzędowo zalecana przez papieża Leona XIII.
Od kiedy jednak nastąpiły głębokie przeobrażenia w sposobie myślenia rzymskokatolickiego, a na Soborze II Watykańskim uwidoczniło się całe wewnętrzne poruszenie i duchowa otwartość Kościoła Rzymu, zaczęliśmy szukać bardziej to co nas łączy aniżeli dzieli.
Spotkania obu zespołów: - Konstancin k. Warszawy 10. 02.1998 r., Ośrodek Konferencyjny im. bpa Edwarda Herzoga.
- Gietrzwałd - 21.04. 1998 r., klasztor Księży Kanoników Laterańskich.
Komisja zapoznawała się z
dotychczasowymi osiągnięciami dialogu teologicznego, jaki odbywa się na
terenie USA między Kościołem Rzymskokatolickim i PNKK.
- Konstancin k. Warszawy - 23. 06. 1998 r.. Ośrodek Konferencyjny im. bpa Edwarda Herzoga.
- Skaryszew k. Radomia - 27. 10. 1998 r.. Spotkanie u Sióstr Klarysek.
Strona Kościoła Polskokatolickiego przyjmuje że, nauka Kościoła Polskokatolickiego o grzechu pierworodnym jest identyczna z nauką Kościoła Rzymskokatolickiego. Obie Komisje potwierdziły tekst protokółu końcowego rozmów o chrzcie przedstawicieli Kościoła Rzymskokatolickiego i Polskokatolickiego z 07. 05. 1980 r.. Biskup Wiktor Wysoczański podzielił się wrażeniami z XX Synodu Powszechnego PNKK w USA i Kanadzie, który miał miejsce 05 - 09. 10. 1998 r. w Chicago.
Kolejny
temat to potrzeba konsultacji między obydwoma Kościołami przy redagowaniu ksiąg
liturgicznych.
- Konstancin k, Warszawy - 3. 03. 1999 r.. Ośrodek Konferencyjny im. bpa
Edwarda Herzoga.
Tematy :
Warszawa - l. 07. 1999 r.. Inspektorat Księży Salezjanów, ul. Kawęczyńska 53 w Warszawie.
Temat:
- Konstancin k. Warszawy - 13. 10. 1999 r.. Ośrodek Konferencyjny im bpa Edwarda Herzoga.
Tematy: Informacja, że:
- Warszawa - 21 12. 1999 r.. Salezjański Ośrodek Misyjny w Warszawie, ul Korowodu 20. Tematy:
- Warszawa - 7. 11.2000 r. Kuria Kościoła Polskokatolickiego.
Tematy :
|