H a m m e r s c h m i d t   Ernst

 (1928-1993)

 

  • filozof, teolog, językoznawca

  • biskup-koadiutor Kościoła Starokatolickiego w Austrii w latach 1991-1993

 

 


   Urodził się w Marienbadzie (Czechy). W roku 1945 - przesiedlenie do Górnego Palatynatu. Studiował filozofię, teologię, nauki prawnicze oraz języki orientalne w Bambergu (1946-1948), w Innsbrucku (1949-1950), w St. Florian (1950-1951), w Salzburgu (1951-1952), w Wiedniu (1952-1953, 1957-1958), w Mimster (1954-1955) i Oxfordzie (1955-1957). W roku 1952 uzyskał doktorat z filozofii w Salzburgu; w roku 1953 - doktorat z teologii; w roku 1957 - mgr językoznawstwa (B. Litt.) w Oxfordzie; w roku 1986 - doktorat z prawa; w roku 1989 - (D. Litt.) doktorat z językoznawstwa. W roku 1962 habilitował się w Saarbrücken; w 1968 roku - nieetatowy profesor orientalistyki. W latach 1970-1990 był profesorem zwyczajnym języków i kultury afrykańskiej na Wydziale Orientalistyki w Hamburgu; wydawca „Aethiopistischen Forschungen", ukazującego się od 1977 r. w Wiesbaden. W roku 1968 otrzymał nagrodę kardynała Innitzera. W roku 1957 przystąpił do Kościoła Starokatolickiego w Austrii. W roku 1958 otrzymał święcenia kapłańskie w Wiedniu. W latach 1958-1960 był wikarym w Mannheim. Po przejściu na emeryturę, w roku 1991 został wybrany biskupem koadiutorem Kościoła Starokatolickiego w Austrii. W roku 1993 - rekonwersja do Kościoła rzymskokatolickiego. Zginął w wypadku w Baden k. Wiednia.

 


Dane bigraficzne:

Urs Küry Kościół starokatolicki. Historia, nauka, dążenia,  Warszawa 1996, s.684-686

 


Bibliografia:

Grundriss der Konfessionskunde,  Innsbruck 1955, ss. 211.

Die koptische Gregoriosanaphom Syrische und griechische Einflüsse auf eine ägyptische Liturgie,  Berliner byzantinistische Arbeiten 8, Berlin 1957, ss. 193. 

Usia, Hypostasis und verwandte Begriffe in den orthodoxen Bekenntnisschriften,  Oriens Christianus 1956, s. 78; 1958, s. 77.

Die anglikanischen Auffasungen von der Kirche und dem Amt und ihr Verhältnis zu den Altkatholischen,  IKZ 48 (1958), s. 96-119, 157-171. 

Die philosophische Begründung der Gotteserkenntnis bei Tertullian,  IKZ 49 (1959), s. 69-102, 161-190. 

Ursprung philosophisch-theologischer Termini und deren Übernahme in die altkirchliche Theologie,  Ostkirchliche Studien 1959, s. 202-220. 

Zur Gültigkeit und eherechtlichen Bedeutung des österreichischen Konkordates, Materialdienst Bensheim 1959, s. 46. 

Aethiopische Hturgische Texte der Bodleian Library in Oxford, Deutsche Akademie der Wissenschaften zu Berlin,  Institut für Orientforschund, Veroffentlichung 38, Berlin 1960, ss. 72. 

Studies in the Ethiopic Anaphoras. Berliner byzantinistische Arbeiten 25,  Berlin 1961, ss. 182; drugie wydanie poprawione w: Aethiopistische Forschungen 25,  Wiesbaden 1987, ss. 181. 

Das liturgische Formkriterium. Ein Prinzip in der Erforschung der orientalischen Liturgien,  Studia Patristica V, Berlin 1962, s. 50 

Kultsymbolik der koptischen und der äthiopischen Kirche,  w: E. Hammerschmitt i in., Symbolik des orthodoxen und orientalischen Christentums, Symbolik der Religionen X, Stuttgart 1962, s. 167-233.

Stellung und Bedeutung des Sabbats in Aethiopien,  Stuttgart 1963, ss. 82. 

Zu J.H. Newmans patristischen Studien,  IKZ 53 (1963), s. 105-115. 

[Wyd.] Symbolik des orientalischen Christentums. Tafelband, Symbolik des Religionen XIV, Stuttgart 1966, ss. 144 oraz 109 ilustracji

Äthiopien. Christliches Reich zwischen Gestem und Morgen,  Wiesbaden 1967, ss.186. 

Aethiopistik an deutschen Universitäten,  Wiesbaden 1968, ss. 74, (w języku angielskim: Ethiopian Studies at German Universities,  Wiesbaden 1970, ss. 76). 

[Razem z Otto Jäger]  Illuminierte äthiopische Handschriften,  Verzeichnis der orientalischen Handschriften in Deutschland 15,  Wiesbaden 1968, ss. 159 oraz 60 tablic.

Art.Aethiopien", „Aethiopische Handschriften", „Aethiopische Inschriften", „Aethiopische Kirche", „Aethiopische Klöster", „Aethiopische Literatur"  i „Aethiopische Schrift",  w: Julius Assfalg / Paul Krüger  (wyd.),  Kleines Wörterbuch des Christlichen Orients, Wiesbaden 1975, s. 53-63, 66-71. 

Aethiopische Handschriften vom Tanasee I: Reisebericht und Beschreibung der Handschriften in dem Kloster des Heiligen Gabriel auf der Insel Kebran,  Verzeichnis der orientalischen Handschriften in Deutschland 20/1, Wiesbaden 1973, ss. 244 oraz 26 tablic.

Aethiopische Handschriften vom Tanasse II: Die Handschriften von Dabra Maryam und Rema,  Verzeichnis der orientalischen Handschriften in Deutschland 20 / 2,  Wiesbaden 1977. 

Aethiopische Kalendertafeln,  Wiesbaden 1977, ss. 21.

Illuminierte Handschriften der Staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz und Handschriften vom Tanasee,  Codices Aethiopici I, Graz 1977, ss. 55 i 155.

[Razem z Veroniką Six] Aethiopische Handschriften. I: Die Handschriften der Staatsbibliothek Preussischer Kulturbesitz,  Verzeichnis der orientalischen Handschriften in Deutschland 20 / 4,  Wiesbaden 1982.

Johannes Friedrich und die „äthiopische Liturgie",  IKZ 76 (1986), s. 230-248.

[Razem z Veroniką Six] Aethiopische Handschriften. II: Die Handschriften der bayrischen Staatsbibliothek,  Verzeichnis der orientalischen Handschriften in Deutschland 20 / 5,  Wiesbaden 1989.

[Wyd.] Anthologia Aethiopica,  Hildesheim 1989, ss. 398.

Die Orthodoxen Kirchen CI - CVI,  IKZ 80 (1990) - 83 (1993).

 

Poza tym wiele innych publikacji etiopistycznych i orientalistycznych w pismach specjalistycznych.